Ratunaga

Telefon pintar dijual tanpa pengecas: mengapa ini menjadi trend?

Setelah bersenang-senang dengan Apple dan iPhone 12 yang dijual tanpa pengecas, Xiaomi dan Samsung mengikutinya. Pembuat telefon pintar Asia mengehadkan kos mereka sambil berusaha mengehadkan kesannya terhadap alam sekitar; Xiaomi Mi 11 dan Samsung Galaxy S21 yang akan datang akan dijual tanpa pengecas.
Pembuat telefon pintar pertama yang mengikuti jejak Apple adalah jenama Cina Xiaomi. Pengasasnya Lei Jun mengesahkan khabar angin di rangkaian sosial Weibo bahawa Mi 11 seterusnya akan dijual dalam pakej yang lebih nipis dan lebih ringan, tanpa kabel pengecasan.
Samsung gergasi Korea Selatan juga mengesahkan bahawa ia sedang mengikuti trend dengan Galaxy S21 yang akan datang.
Keputusan itu terutama didorong oleh masalah persekitaran. Pelanggan setia jenama boleh menggunakan semula pengecas lama mereka dengan telefon terbaru mereka, sementara pengguna baru masih dapat membeli pengecas seperti aksesori lain. Tujuannya adalah untuk mengehadkan bilangan pengecas yang tidak digunakan.
Tetapi ia juga merupakan kaedah untuk menjimatkan wang, untuk jenama dan juga pengguna, yang dapat membeli telefon pintar dengan harga yang lebih murah. Dengan pembungkusan yang lebih ringan, pembuat juga menjimatkan wang untuk penghantaran dan penyimpanan, sambil mengehadkan jejak karbon mereka dengan pengeluaran sisa yang lebih sedikit.
Dengan hampir dua bilion telefon pintar terjual setiap tahun di seluruh dunia, keputusan seperti itu boleh membawa kesan positif terhadap alam sekitar jika setiap pembuat melakukan hal yang sama.
Sumber: Astroawani

Add comment

Follow us

Don't be shy, get in touch. We love meeting interesting people and making new friends.

Most popular