Ratunaga

Pindaan undang-undang juga akan merangkumi penggunaan dadah, 'mat rempits'

Pindaan undang-undang yang dicadangkan oleh pemerintah mengenai hukuman yang lebih keras untuk memandu dalam keadaan mabuk juga akan merangkumi bentuk pemandu yang cuai.
Menurut menteri pengangkutan Wee Ka Siong, ini termasuk memandu di bawah pengaruh dadah, ‘basikal lajak’ (basikal yang diubahsuai), dan pelumba motosikal ‘mat rempit’. 
Beliau berkata Hari ini saya mempengerusikan mesyuarat khas pindaan terhadap Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) khususnya Seksyen 41 hingga 45 mengenai hukuman terhadap mereka yang memandu di bawah pengaruh alkohol atau dadah atau memandu secara melulu dan merbahaya.
Apa yang pasti, semua hukuman bagi kesalahan tersebut akan ditambahbaik dan ditingkatkan bagi memberi pengajaran serta menghindarkan gejala pemanduan di bawah pengaruh alkohol dan dadah, demi kepentingan rakyat khususnya pengguna jalan raya.
Saya telah mengarahkan pegawai-pegawai MOT untuk menyediakan satu Memorandum Jemaah Menteri untuk mendapatkan kelulusan Kabinet pada bulan ini. Cadangan pindaan terhadap Akta 333 ini juga mengambilkira pandangan semua pemegang taruh termasuk orang ramai.

Add comment

Follow us

Don't be shy, get in touch. We love meeting interesting people and making new friends.

Most popular