Ratunaga

Pelaburan pelancongan akan memikat pelabur teknologi, kata PM

Putrajaya akan melaksanakan zon pelaburan pelancongan khas untuk menarik lebih banyak pelaburan berasaskan teknologi dalam industri pelancongan, kata Perdana Menteri Muhyiddin Yassin hari ini.
Dia mengatakan ini akan berada di bawah Dasar Pelancongan Nasional 2020-2030, yang dilancarkannya dalam acara dalam talian hari ini.
“Kemajuan teknologi dapat memperkuat jaringan antara industri dan membuka jalan bagi sub-sektor baru yang inovatif dalam industri pelancongan yang akan mewujudkan peluang perniagaan dan pekerjaan.
“Oleh itu, pelaburan pelancongan yang berpusatkan teknologi sangat digalakkan,” katanya, sambil menambah bahawa penubuhan zon seperti itu juga akan membantu meningkatkan kerjasama antara sektor swasta dan awam.
Zon pelaburan pelancongan pertama kali diusulkan pada bulan Agustus tahun lalu sebagai bagian dari dasar pelancongan nasional di bawah pemerintahan Pakatan Harapan, dengan perdana menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad mengatakan bahawa zon tersebut akan mendapat “insentif khas” untuk menarik lebih banyak pelaburan.
Sementara itu, Muhyiddin berkata, dasar pelancongan 10 tahun oleh Perikatan Nasional akan mengutamakan peningkatan daya saing negara, pembangunan sektor pelancongan lestari dan persiapan untuk acara lain yang belum pernah terjadi sebelumnya di masa depan.
Bahagian lain dari dasar ini juga akan melihat transformasi pemerintahan, meningkatkan komitmen terhadap pelancongan lestari dan peningkatan model kemampuan manusia dari subsektor pelancongan lain.
Memerhatikan bahawa pemulihan sektor pelancongan dari pandemi Covid-19 diharapkan memakan waktu hingga empat tahun, Muhyiddin mengatakan masih ada peluang untuk meningkatkan perkhidmatan pelancongan Malaysia.
“Pada tahap awal ini, kita dapat menghidupkan kembali industri pelancongan negara dengan meningkatkan kegiatan pelancongan domestik, sementara perbatasan tetap ditutup, dan memulihkan kepercayaan masyarakat untuk melakukan perjalanan di dalam negeri.”
Dia menambahkan bahawa pemerintah bertujuan untuk menjadikan Malaysia sebagai “Destinasi Ekopelancongan Top of The Mind Dunia”, yang akan menyumbang ke arah pertumbuhan ekonomi dan menciptakan lebih banyak pekerjaan.
“Usaha ini juga sejalan dengan komitmen Malaysia terhadap Agenda 2030 dan 17 tujuan Pembangunan Berkelanjutan di bawah PBB,” katanya, sambil menyatakan harapan agar para pemain industri, NGO, sektor swasta dan pihak berkepentingan lain dapat bekerjasama dengan pelancongan, seni dan kementerian budaya.
Sumber: Freemalaysiatoday

Add comment

Follow us

Don't be shy, get in touch. We love meeting interesting people and making new friends.

Most popular