Ratunaga

China melaporkan 17 kes Covid-19 jangkitan baru di Wuhan

BEIJING: China melaporkan 17 kes Covid-19 baru di daratan pada 10 Mei, meningkat dari sehari sebelumnya dan menandakan kenaikan harian tertinggi sejak 28 April, yang menunjukkan kesukaran untuk mengatasi penyakit ini.
Walaupun jumlah kes baru tetap jauh lebih rendah daripada bulan Februari, data tersebut menekankan risiko berterusan yang ditimbulkan oleh Covid-19. Dengan wabak itu merebak di seluruh dunia, Beijing terus menasihati kewaspadaan walaupun berusaha untuk memulihkan ekonomi.
Dari kes baru yang dilaporkan pada hari Ahad, tujuh adalah kes yang diimport di Mongolia Dalam yang melibatkan pelancong dari luar negara, berbanding dengan dua yang dilaporkan sehari sebelumnya.
Wuhan, pusat wabak di China, melaporkan lima kes Covid-19 yang baru ditularkan secara tempatan, yang paling tinggi sejak 11 Mac. Semua berada di kawasan perumahan yang sama di bandar ini.
Provinsi Jilin Timur Laut, pada hari Sabtu melaporkan jangkitan di salah satu kotanya, melaporkan tiga kes tempatan baru. Provinsi Liaoning dan Heilongjiang yang berdekatan masing-masing melaporkan satu kes, menambah kekhawatiran mengenai kebangkitan kembali wabak di wilayah tersebut.
Jumlah yang dijangkiti kini berjumlah 82.918 orang dan jumlah kematian tidak berubah pada 4.633 orang.
Jumlah kes Covid-19 tanpa gejala – orang yang dijangkiti tetapi tidak menunjukkan simptom – turun menjadi 12 pada 10 Mei berbanding dengan 20 yang dilaporkan sehari sebelumnya.
 

Add comment

Follow us

Don't be shy, get in touch. We love meeting interesting people and making new friends.

Most popular