Ratunaga

Banksy memberi sumbangan hasil dari karya terbarunya kepada jururawat sebagai tanda penghormatan

Karya terbaru seniman jalanan Britain, Banksy menggambarkan seorang jururawat sebagai superhero di sebuah hospital.

Potongan ayat itu, berjudul ‘Game Changer’, telah digantung di koridor di University Hospital Southampton.
Ini menunjukkan seorang budak lelaki sedang bermain dengan mainan superhero jururawat, sementara tokoh Batman dan Spiderman dibuang dalam bakul sampah.
https://www.instagram.com/p/B_2o3A5JJ3O/?utm_source=ig_embed
Jururawat dengan lengannya terentang seolah-olah dalam penerbangan, memakai topi dan topeng muka. Logo salib merah di apronnya adalah satu-satunya sentuhan warna dalam karya seni hitam-putih.
Paula Head, Ketua Pegawai Eksekutif University Hospital Southampton NHS Foundation Trust mengatakan bahawa “hakikat bahawa Banksy telah memilih kita untuk mengenali sumbangan luar biasa yang dibuat oleh semua orang dalam dan dengan NHS, dalam masa yang belum pernah terjadi sebelumnya, adalah suatu penghormatan besar.”
“Tidak diragukan lagi ini akan menjadi dorongan besar bagi semangat semua orang yang bekerja dan dirawat di hospital kami,” tambahnya.
Pihak hospital merancang untuk melelong barang tersebut, dengan semua hasilnya disalurkan ke badan amal NHS.
Karya ini adalah karya kedua yang dibuat oleh artis yang berpusat di Bristol sejak Inggeris memberlakukan penutupan untuk membendung penyebaran wabak COVID-19.
Bulan lalu, dia menyiarkan beberapa tikus yang ditariknya menyebabkan kekacauan di bilik mandinya. Kapsyen berbunyi: “Isteri saya membencinya ketika saya bekerja dari rumah.”
 
Sumber: Euronews

Add comment

Follow us

Don't be shy, get in touch. We love meeting interesting people and making new friends.

Most popular