Ratunaga

7 Terusan Terpanjang Dunia | Iluminasi

[ad_1]

grand canal 671

Terusan adalah jalan air buatan manusia yang dibina untuk pelbagai tujuan termasuk pengairan, perkapalan, pengangkutan setempat, kawalan banjir dan baru-baru ini untuk pelancongan. Ia juga menghubungkan sungai, tasik, bandar dan lautan.

Bandar-bandar purba dahulu biasanya dihubungkan dengan saluran air memandangkan pengangkutan air merupakan medium pengangkutan paling di dipercayai dan mudah ketika dahulu.

Pembinaan sesebuah terusan juga bukan mudah dan menggunakan begitu banyak tenaga manusia kerana menggunakan cara konvensional dengan mengorek tanah untuk membentuk saliran seperti yang dirancang. Maka tidak hairanlah pembinaanya biasa mengambil tempoh yang begitu lama.

Kali, kami ingin berkongsi pula senarai 7 saliran buatan atau terusan terpanjang di dunia. Lebih menarik, 4 daripada terusan dalam senarai ini berada di Russia. Selain itu, terusan Suez yang cukup popular juga tidak termasuk dalam senarai ini memandangkan ianya berada di tempat ke 12

7. Terusan Grand Union – 461 Km

terusan grand union

Terusan Grand Union di England adalah sebahagian daripada sistem terusan Inggeris. Jalur utamanya bermula di London dan berakhir di Birmingham, memanjang sejauh 220 km. Ia mempunyai simpang ke beberapa lokasi utama termasuk Leicester, Slough, Aylesbury, Wendover dan Northampton.

Terusan Grand Union siap pada 1 Januari 1929 dan diperluas lagi pada tahun 1932. Ia terbentuk dari penggabungan beberapa terusan yang berlainan dan pada jarak 460.8 km (tidak termasuk saluran yang dikongsi dengan Terusan Oxford), merupakan terusan gabungan terpanjang di UK.

6. Terusan Erie – 584 km

terusan erie

Terusan Erie di New York adalah sebahagian dari jalan timur-barat, melintasi negara dari Sistem Terusan Negeri New York (sebelumnya dikenali sebagai Terusan New York State Barge). Ia dibina untuk membuat laluan air yang dapat dilayari dari New York City dan Lautan Atlantik ke Great Lakes yang awalnya membentang sejauh 584 km dari Sungai Hudson di Albany hingga Danau Erie di Buffalo.

Selesai pada tahun 1825, terusan ini telah meningkatkan pembangunan dan ekonomi bandar-bandar di New York termasuk Albany, Syracuse, Rochester, Buffalo dan New York City. Hal ini disebabkan oleh kemudahan pengangkutan garam dan barang lain dan industri yang berkembang di sekitarnya.

5. Terusan Kapal Manych – 700 km

manych ship canal 208

Terusan Kapal Manych adalah terusan antara lagun Laut Hitam dan Laut Caspia. Terusan Kapal Manych sepanjang 700 km merangkumi laluan air Manych yang melalui Tasik Manych-Gudilo dan takungan Veselovskoe dan Proletarskoe dan dapat diperluas ke Laut Caspia.

Terdapat cadangan untuk memperdalam dan memperlebar terusan ini menjadi 6.5 m dan melebarkannya menjadi 80 m. Perkara ini akan meningkatkan kapasiti lalu lintas lebih dari 75 juta tan kargo setiap tahun. Terusan ini boleh dilalui oleh kapal yang memiliki muatan pengangkutan hingga 10,000 tan.

4. Terusan Eurasia – 700 km

terusan eurasia 911

Terusan Eurasia adalah terusan yang dicadangkan sepanjang 700 kilometer yang menghubungkan Laut Caspia dengan Laut Hitam di sepanjang Kuma-Manych. Pada masa ini, rangkaian tasik dan takungan serta terusan cetek Kuma-Manych terdapat di sepanjang laluan ini.

Penyiapan pembinaan Terusan Eurasia akan meningkatkan secara signifikan eksport bukan minyak dan gas dan ini akan menyediakan lebih daripada 200 ribu peluang pekerjaan di Selatan Rusia, Kazakhstan dan negara-negara lain di wilayah Caspian. Sebilangan besar lalu lintas kargo antara China dan negara-negara Kesatuan Eropah yang mempunyai pelabuhan di Laut Mediterranean akan diangkut melalui laluan trans-Eurasia baru ini yang merangkumi Terusan Eurasia.

3. Terusan Saimaa – 814 Km

terusan saimaa

Terusan Saimaa adalah terusan pengangkutan yang menghubungkan tasik Saimaa dengan Teluk Finland berhampiran Vyborg, Rusia. Terusan ini dibina dari tahun 1845 hingga 1856 dan dibuka pada 7 September 1856. Ia kemudian diperluas pada tahun 1963-1968.

Sistem saluran air dan terusan ini menghubungkan 120 tasik yang saling bersambung di bahagian selatan-tengah dan tenggara Finland dapat dicapai melalui terusan ini. Terusan ini mempunyai kedalaman sekurang-kurangnya 4.2 meter meliputi kepanjangan 814 kilometer.

2. Terusan Qaraqum – 1,375 Km

terusan karakum

Terusan Karakum atau Terusan Qaraqum di wilayah Turkmenistan adalah adalah salah satu saluran pengairan dan bekalan air terbesar di dunia. Bermula pada tahun 1954 dan selesai pada tahun 1988, ia dapat dilalui sepanjang 1,375 kilometer dan membawa 13 kilometer kubik air setiap tahun dari Sungai Amu-Darya di seberang Gurun Karakum di Turkmenistan .

Terusan ini membuka laluan baru yang luas untuk pertanian, terutama untuk penanaman kapas yang sangat dipromosikan oleh Kesatuan Soviet dan menyediakan kawasan Ashgabat dengan sumber air utama. Terusan juga ini merupakan faktor utama yang membawa kepada pengeringan Laut Aral.

1. Terusan Besar / Grand Canal – 1,776 Km

terusan terpanjang dunia

Terusan Besar yang dikenali oleh orang China sebagai Terusan Besar Jing-Hang  adalah Tapak Warisan Dunia UNESCO dan merupakan terusan atau sungai buatan terpanjang di dunia. Bermula di Beijing, ia melalui Tianjin dan provinsi Hebei, Shandong, Jiangsu dan Zhejiang ke kota Hangzhou, menghubungkan Sungai Kuning dan Sungai Yangtze.

Bahagian terusan paling lama dipercayai dibina pada abad ke-5 SM, tetapi pelbagai bahagian terusan ini pertama kali dihubungkan pada masa dinasti Sui (581-618 M). Pelbagai Dinasti antara tahun 1271–1633 secara signifikan telah memulihkan dan membina semula terusan ini dan mengubah laluannya untuk membekalkan saliran air ke beberapa lokasi tumpuan mereka.

Kredit:

  1. World Atlas
  2. World List Mania



[ad_2]
Source link

Add comment

Follow us

Don't be shy, get in touch. We love meeting interesting people and making new friends.

Most popular